استفاده از بازاریابی تأثیرگذار برای تقویت برند

صنعت بازاریابی اینفلوئنسرها هرگز تا این حد قوی نبوده است و انتظار میرود که به طور قابل توجهی رشد کند. طبق آمار Statista، بازار جهانی بازاریابی اینفلوئنسرها در سال ۲۰۲۲، ۱۶.۴ میلیارد دلار آمریکا ارزشگذاری شده است و اینستاگرام در این گسترش نمایی و مداوم پیشتاز است.
هاباسپات خاطرنشان میکند که ۷۲٪ از کاربران رسانههای اجتماعی نسل هزاره و نسل Z، اینفلوئنسرها را در پلتفرمهای مورد علاقه خود دنبال میکنند. از دیدگاه تجاری، ۷۲٪ از بازاریابان در سال ۲۰۲۲ کمپینهای اینفلوئنسری را در اینستاگرام راهاندازی کردند. و انتظار میرود این تعداد در سال ۲۰۲۳، ۴.۱٪ افزایش یابد.
ماندگار : بسیاری از متخصصان بازاریابی از بازاریابی اینفلوئنسرها برای ایجاد و حفظ آگاهی از برند در بین مخاطبان هدف مشتریان خود استفاده میکنند. در اینجا نحوه افزایش آگاهی از برند شما – و برندهای مشتریانتان – با همکاری استراتژیک با اینفلوئنسرهای رسانههای اجتماعی آورده شده است.
این معیار به شما امکان میدهد تا میزان آشنایی بازار هدف خود با یک برند و میزان توانایی آنها در به خاطر سپردن آن در مواجهه با سوالات خاص را تعیین کنید. به عنوان مثال، اگر کسی از شما بخواهد یک برند فناوری برجسته را نام ببرید، نامهایی مانند مایکروسافت و اپل به ذهنتان خطور میکنند. نه تنها این، بلکه میتوانید بلافاصله لوگوی آنها، فعالیتهایشان و آنچه میفروشند را تصور کنید. این برندها به دلیل استراتژیهای عالی آگاهی از برند، در مرکز توجه شما قرار دارند.
هرچه مخاطب هدف شما از برندی که تبلیغ میکنید بیشتر آگاه باشد، با آن بیشتر آشنا میشود و اعتماد و وفاداری بیشتری از خود نشان میدهد. این یک جنبه حیاتی در تأثیرگذاری بر تصمیمات خرید مصرفکنندگان است، زیرا سرنخهایی که از برند شما آگاهتر هستند، احتمال تبدیل شدن آنها به مشتری بالقوه بیشتر از کسانی است که آگاه نیستند.
لینک مفید : آینده بازاریابی هدفمند
چرا آگاهی از برند اهمیت دارد؟
هر یک از مشتریان شما سفری را با کسب و کار شما آغاز کردهاند و اولین قدم در این سفر، آگاهی آنها از برند شما بود. آگاهی از برند یکی از مهمترین پایههای ایجاد یک کسب و کار آنلاین است. اگر مخاطب هدف شما هرگز برند شما را کشف نکند، هرگز از وجود آن مطلع نخواهد شد و شما هرگز فروشی نخواهید داشت.
استراتژی برند شما، زمینه را برای تجربیات کامل مشتریانتان با کسب و کارتان فراهم میکند. اگر بتوانید خود را با یک هویت برند قوی که با آنها طنینانداز میشود، به مشتریان بالقوه معرفی کنید، پایه و اساس آیندهای طولانی با مشتریان وفاداری را بنا خواهید نهاد که به طور فعال از برند شما حمایت میکنند.
با رشد استراتژی شما، مخاطبان وفادار شما یکی از قدرتمندترین ابزارهایی هستند که برای افزایش آگاهی از برند در اختیار دارید. توصیههای اجتماعی، نظرات و شهادتهای طرفداران و اینفلوئنسرها، محرکهای اصلی فروش هستند. هرچه مخاطبان شما با برند شما آشناتر باشند، احتمال بیشتری دارد که شما را به همسالان خود توصیه کنند.
اینفلوئنسر چیست؟
اینفلوئنسر، شخص یا شخصیتی است که در پلتفرمهای کلیدی رسانههای اجتماعی، دنبالکنندگان ثابت و پایداری دارد. اینفلوئنسرها میتوانند هر کسی باشند – یک متخصص در یک موضوع خاص، یک چهره شاخص فرهنگ پاپ، یک هنرمند موسیقی، یک رهبر معنوی، یک پادکستر، یک نویسنده یا یک ستاره فیلم. بسیاری از آنها همچنین افرادی قابل دسترسی هستند که مهارتها، بینشها یا دانش منحصر به فردی برای به اشتراک گذاشتن با جهان دارند.
بهترین اینفلوئنسرها کسانی هستند که میتوانند به طور طبیعی و ارگانیک با اعمال و کلمات خود بر اعمال دنبالکنندگان خود تأثیر بگذارند. آنها تجربیات واقعی خود را با برندها و محصولات و خدمات آنها به صورت آنلاین به اشتراک میگذارند. اگر چیزی آنها را تحت تأثیر قرار دهد، به طور نامحسوس مخاطبان خود را مجبور میکنند تا آنچه را که این برندها ارائه میدهند، بررسی کنند.
سفیر برند چیست؟
سفیر برند، اینفلوئنسری است که کاملاً با برند و تصویر برند شما همسو است. آنها به آنچه شما میفروشید علاقهمند هستند و پیشنهادات شما را به مخاطبان گستردهای از دنبالکنندگان به همان اندازه درگیر تبلیغ میکنند. اگر تا به حال یکی از این اینفلوئنسرها را پیدا کردهاید، باید او را به عنوان سفیر رسمی برند خود انتخاب کنید.
سفیران برند در مقایسه با اینفلوئنسرهای استخدامی، برای مدت طولانیتری با برند شما همکاری خواهند کرد. این مزایای زیادی از جمله دسترسی به بازاریابی اینفلوئنسری بلندمدت توسط کسی که واقعاً به برند شما احترام میگذارد، ارائه میدهد.
علاوه بر این، میتوانید با داشتن سفیران برند اختصاصی و اینفلوئنسرهای کوتاهمدت در فهرست بازاریابی خود، پایههای خود را پوشش دهید. تا زمانی که شخصیتهایی که با آنها همکاری میکنید، برای برند شما بسیار مناسب باشند، با همکاری با بیشترین تعداد اینفلوئنسرهای محبوب، آگاهی از برند خود را تقویت خواهید کرد.
- یک مرز جدید: همکاری با اینفلوئنسرهای مجازی
این چیزی است که شاید تا به حال تصورش را هم نمیکردید، اینفلوئنسرهایی که حتی افراد واقعی نیستند. من در مورد اینفلوئنسرهای مجازی یا CGI صحبت میکنم، شخصیتهای تولید شده توسط کامپیوتر با شخصیتهای خاص خود و دنبالکنندگان آنلاین گسترده.
به کسی مثل لیل میکوئلا نگاه کنید. او یک شخصیت CGI است که با برندهای مد بزرگی مثل پرادا و کلوین کلاین همکاری کرده است.
و سپس لو دو ماگالو، چهره یک غول خردهفروشی برزیلی، وجود دارد که یکی از بزرگترین دنبالکنندگان هر اینفلوئنسر مجازی روی کره زمین را دارد.
- پس، چرا یک برند باید این کار را انجام دهد؟ کنترل ساده و کامل.
یک اینفلوئنسر مجازی وارد یک رسوایی عمومی نمیشود که اعتبار برند شما را خراب کند. میتوانید پیام و تصویر آنها را طوری تنظیم کنید که کاملاً با آنچه که برای آن تلاش میکنید مطابقت داشته باشد، بدون هیچ گونه خطر خطای انسانی.
و نکته این است که آنها کار میکنند. تحقیقات HypeAuditor نشان داد که اینفلوئنسرهای مجازی میتوانند تقریباً سه برابر همتایان انسانی خود تعامل داشته باشند.
مردم جذب تازگی و داستانهایی میشوند که این شخصیتها تعریف میکنند. این یک بازی متفاوت است، اما برای برندهایی که مایل به امتحان کردن آن هستند، سودآور است.
لینک مفید : با بازاریابی تیک تاک بر حوزه فعالیت خود مسلط شوید
بازاریابی اینفلوئنسر چگونه بر آگاهی از برند تأثیر میگذارد؟
یکی از محبوبترین روشهای مدرن برای افزایش آگاهی از برند، همکاری با اینفلوئنسرهای شناختهشده برای تبلیغ برند است. همانطور که در بالا ذکر شد، اینفلوئنسرها از قبل مخاطبانی دارند که آنها را در حوزه خود آگاه و باتجربه میدانند. این بدان معناست که اعضای مخاطبان آنها به توصیههای آنها، به ویژه در مورد محصولات و خدمات، اعتماد دارند.
برندهایی که با اینفلوئنسرهای مناسب کار میکنند، میتوانند به انبوهی از مخاطبان هدف جدید و گسترده که با پروفایلهای مشتری ایدهآل آنها مطابقت دارند، دسترسی پیدا کنند. این مشتریان بالقوه بیشتر تحت تأثیر خالقانی قرار میگیرند که دنبال میکنند. این بدان معناست که آنها بیشتر احتمال دارد که اقدامی انجام دهند و آنچه را که یک برند تبلیغشده ارائه میدهد، خریداری کنند.
- تعریف سطوح اینفلوئنسر: از نانو تا مگا
درست است، بیایید یک چیز را روشن کنیم. همه اینفلوئنسرها از یک جنس نیستند و یکی کردن همه آنها یک اشتباه تازهکارانه است.
آنها بر اساس تعداد دنبالکنندگان به سطوحی تقسیم میشوند و دانستن تفاوت، کلید جلوگیری از هدر رفتن پول شماست. اینطور به آن فکر کنید، شما برای شکستن یک گردو از پتک استفاده نمیکنید.
هر سطح هدف خاص خود را دارد.
نانو-اینفلوئنسرها (۱۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ دنبالکننده): اینها قهرمانان محلی شما هستند. آنها بالاترین نرخ تعامل را دارند زیرا مخاطبانشان یک جامعه منسجم هستند که واقعاً به آنها اعتماد دارند. اگر چیزی را برای یک حوزه خاص میفروشید، این افراد سلاح مخفی شما هستند. همکاری با آنها ارزان است و حرفشان برای دنبالکنندگانشان حکم طلا را دارد.
میکرو-اینفلوئنسرها (۱۰۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ دنبالکننده): این نقطه شیرین برای بسیاری از مشاغل است. آنها دسترسی مناسبی دارند اما همچنان مخاطبان قوی و فعالی دارند که آنها را به عنوان یک متخصص میبینند. آنها برای همه چیز از زیبایی و امور مالی گرفته تا بازی و فناوری، افراد مورد اعتماد هستند.
ماکرو-اینفلوئنسرها (۱۰۰۰۰۰ تا ۱ میلیون دنبالکننده): حالا شما وارد لیگهای بزرگ میشوید. اینها اغلب تولیدکنندگان محتوای حرفهای یا افراد مشهور جزئی هستند. آنها برای رساندن نام تجاری شما به مخاطبان گسترده عالی هستند، اما انتظار همان تماس شخصی یا تعامل با ردههای کوچکتر را نداشته باشید.
مگا-اینفلوئنسرها (۱ میلیون+ دنبالکننده): این قلمرو سلبریتیها است. ما در مورد افراد درجه یک و نامهای آشنا صحبت میکنیم. دسترسی بسیار زیاد است، اما قیمت آن نیز همینطور. این یک بازی برای شرکتهای بزرگ با بودجههای بازاریابی عظیم است، نه برای برند معمولی شما که سعی در ایجاد سر و صدا دارد.
بازاریابی اینفلوئنسر چقدر محبوب است؟
بازاریابی اینفلوئنسر در چند سال گذشته محبوبیت و شناخت چند برابر شده است. طبق مطالعهی Influencer Marketing Hub 2022، بین سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲، جستجو برای عبارت «بازاریابی تأثیرگذار» در گوگل ۴۶۵٪ افزایش یافته است. این مطالعه همچنین افزایش ۱۵۰۰٪ جستجو برای همین عبارت بین سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ را نشان داد.
علاوه بر این، این تحقیق نشان داد که بازاریابی تأثیرگذار چنان محبوب شده است که کسبوکارهای شخص ثالث پلتفرمهای جدیدی را برای کمک به فرآیندهای جستجوی تأثیرگذار برندها راهاندازی کردهاند. این پلتفرمها، اتحاد برندها با تأثیرگذاران را ساده میکنند و در عین حال شفافیت را به ترتیبات تجاری آینده اضافه میکنند. بسیاری از آژانسهای سنتی بازاریابی تأثیرگذار در نیویورک شروع به ارائه خدمات بازاریابی تأثیرگذار کردهاند. Influencer Marketing Hub خاطرنشان کرد که ۲۴۰ پلتفرم جدید بازاریابی تأثیرگذار مانند TrendHERO در سال ۲۰۲۲ به صورت آنلاین ظهور کردهاند و بیش از ۳۸۰ آژانس از این دست در سال قبل تأسیس شدهاند.
لینک مفید : تبلیغاتی موثر که به طرز دیوانهواری گسترش مییابند
آیا بازاریابی تأثیرگذار سودآور است؟
طبق گزارش سال ۲۰۲۰، کسبوکارها به طور متوسط به ازای هر ۱ دلاری که در طول آن سال برای استراتژیهای بازاریابی اینفلوئنسری خود هزینه کردهاند، ۵.۷۸ دلار از تبلیغات تبلیغاتی درآمد داشتهاند. در سال ۲۰۲۳، انتظار میرود هر ۱ دلاری که در استراتژیهای بازاریابی اینفلوئنسری سرمایهگذاری میشود، ۶.۵۰ دلار بازگشت سرمایه برای کسبوکارها داشته باشد.
علاوه بر این، صنعت بازاریابی اینفلوئنسری از ارزش جهانی ۱.۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ به ۱۶.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است. اکنون ۹۳٪ از بازاریابان از بازاریابی اینفلوئنسری برای ایجاد آگاهی از برند استفاده میکنند و بیش از نیمی از آنها روزانه از این تاکتیکها برای ایجاد کمپینهای بازاریابی قویتر استفاده میکنند.
به یاد داشته باشید که بازاریابی اینفلوئنسری میتواند نتایج دیگری نیز داشته باشد که بر موفقیت مالی کسبوکار شما تأثیر مثبت میگذارد. به عنوان مثال، این روش، اثبات اجتماعی برای برند شما فراهم میکند – کالایی ارزشمند که میتواند در درازمدت افراد بیشتری را به قیف فروش شما هدایت کند. اینفلوئنسرها اغلب اثرات اثبات اجتماعی را تقویت میکنند، زیرا پیروان آنها به نظرات آنها مانند نظرات دوستان و اعضای خانواده خود اعتماد دارند.
اثر اثبات اجتماعی تقریباً تمام محصولات، خدمات و حوزههای خاص را در بر میگیرد، به این معنی که برند شما قطعاً از آن بهرهمند خواهد شد. حتی نانو و میکرو اینفلوئنسرها نیز میتوانند در بین مخاطبان هدف کوچکتر، اثبات اجتماعی محکمی ایجاد کنند.
علاوه بر این، بازاریابی تأثیرگذار، ارتباط مستقیمی با مخاطب هدف ایدهآل شما فراهم میکند. همکاری با تأثیرگذاران در حوزه کاری شما به شما این امکان را میدهد که پیامهای برند خود را درست در مقابل افرادی قرار دهید که به احتمال زیاد میخواهند آنچه را که شما برای فروش دارید، خریداری کنند. بازاریابی تأثیرگذار همچنین ارگانیک است و چیزی غیر از روشهای بازاریابی سنتی و تحمیلی به نظر میرسد، که باعث میشود خریداران هدف شما بیشتر پذیرای پیام شما باشند.
قدرتمندترین پلتفرمهای بازاریابی تأثیرگذار
کمپینهای بازاریابی تأثیرگذار را میتوان در چندین رسانه اجتماعی و پلتفرم دیجیتال مهم، از جمله فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، ردیت و تیکتاک، راهاندازی کرد. با این حال، برخی از پلتفرمها هنگام دستیابی و تعامل با مخاطبان هدف مناسب با پیامهای برند، نتایج بهتری به دست میآورند.
طبق Demandsage، ۸۹٪ از بازاریابان مورد بررسی معتقدند که اینستاگرام مؤثرترین پلتفرم برای راهاندازی استراتژیهای بازاریابی تأثیرگذار است. اینستاگرام اکنون با بیش از ۲ میلیارد کاربر، دومین پلتفرم برجسته رسانه اجتماعی جهان است. در سال ۲۰۲۰، این پلتفرم در ۹۶٪ از کل کمپینهای بازاریابی تأثیرگذار مورد استفاده قرار گرفته است.
علاوه بر این، دادهها نشان میدهد که ۷۸٪ از بازاریابان، ارسال پستهای اینستاگرام را به سایر اشکال محتوا ترجیح میدهند. این به دلیل سهولت استفاده از این پلتفرم و اثربخشی محتوای اینستاگرام در دستیابی به مخاطبان کلیدی است.
در حالی که اینستاگرام در صدر این فهرست قرار دارد، پلتفرم رسانه ویدیویی تیکتاک کمی عقبتر است. دادهها نشان میدهد که ۵۲٪ از بازاریابان میخواهند در سال ۲۰۲۳ هزینههای بازاریابی بیشتری را در تیکتاک سرمایهگذاری کنند و بیش از ۶۰٪ از بازاریابان خاطرنشان کردهاند که ویدیوهای کوتاه بهترین بازگشت سرمایه را برای بودجه بازاریابی آنها ایجاد میکنند.
علاوه بر این، ۴۶٪ از بازاریابان مورد بررسی ادعا کردند که در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سایر پلتفرمهای اجتماعی مانند یوتیوب و توییتر، از بهترین بازده سرمایهگذاری از طریق تیکتاک بهرهمند شدهاند. با توجه به اینکه ۶۳٪ از بازاریابان قصد دارند هزینههای بازاریابی اینفلوئنسری خود را در سال ۲۰۲۳ افزایش دهند، انتظار داریم به زودی شاهد کمپینهای بیشتری مبتنی بر اینستاگرام و تیکتاک باشیم.
لینک مفید : بازاریابی پستی مستقیم چیست و چرا اینقدر ضروری است؟
روشهای پیشرو در بازاریابی اینفلوئنسرها
اینها برخی از پرکاربردترین روشهای بازاریابی اینفلوئنسرها هستند که به برندها کمک کردهاند تا آگاهی و شهرت خود را در پلتفرمهای مختلف افزایش دهند:
کار با اینفلوئنسرهای مختلف با مخاطبان، اندازه مخاطبان و حوزههای مختلف. بسیاری از برندها اکنون تصمیم میگیرند با میکرو و نانو اینفلوئنسرها همکاری کنند تا محصولات و خدمات خود را بدون صرف هزینههای گزاف برای بازاریابی، به گروههای متنوعی از مشتریان بالقوه تبلیغ کنند.
استفاده از تبلیغات مجاز. برندهایی که اینفلوئنسرهای خود را “مجاز” میکنند، میتوانند از اطلاعات مخاطبان خود برای قرار دادن تبلیغات مجاز در معرض دید مشتریان هدف خود و مخاطبان فعلی اینفلوئنسرها استفاده کنند. این تبلیغات به بازاریابان این امکان را میدهد تا از ابزارهایی برای سفارشیسازی گروههای مخاطب مشابه استفاده کنند. این تبلیغات مستقیماً زیر نامهای کاربری اینفلوئنسرها نمایش داده میشوند تا دسترسی آسان باشد.
راهاندازی هدایای اینفلوئنسرها. هدایا و مسابقات ارائه شده توسط اینفلوئنسرها راهی عالی برای ایجاد هیاهو در اطراف برند شما هستند. با درخواست از اینفلوئنسرها برای فهرست کردن قوانین مسابقه و حساب برند خود، تأثیر خود را به حداکثر برسانید. سپس، دنبالکنندگان را تشویق کنید تا دوستان خود را در پستهای مرتبط با جوایز تگ کنند.
فرصتهای عکاسی ایجاد کنید. اینفلوئنسرها عاشق عکسهای عالی هستند. فرصتی ایجاد کنید تا عکسهایی از محصولات سرگرمکننده یا منحصر به فرد خود به اشتراک بگذارند، یا از آنها دعوت کنید تا در یک چالش عکاسی از محصول که شامل برند شما میشود، شرکت کنند. میتوانید برای پستها یک هشتگ ایجاد کنید و از آنها بخواهید که از آن در پستهای خود استفاده کنند.
طراحی کمپینهای معرفی محصول. هدیه دادن محصولات خود به اینفلوئنسرهای همکارتان، به طور موثری با حداقل هزینه توجه را به برند شما جلب میکند. اگر یک اینفلوئنسر تحت تأثیر پیشنهاد شما قرار بگیرد، تجربیات خود را در رسانههای اجتماعی به اشتراک میگذارد. این امر به طور ارگانیک آگاهی از برند را افزایش میدهد.
راهاندازی طرحهای سفیر برند. این برنامهها میتوانند آگاهی از یک برند را در بین مخاطبان خاص ایجاد کنند. آنها همچنین راهی عالی برای تقویت روابط قوی با شخصیتهای تأثیرگذار هستند.
استفاده از محتوای تولید شده توسط اینفلوئنسر (IGC)
بهترین بخش کار با یک اینفلوئنسر فقط پستهای یکباره نیست. این معدن طلای محتوایی است که آنها برای شما ایجاد میکنند، که به عنوان محتوای تولید شده توسط اینفلوئنسر یا IGC شناخته میشود.
این موارد نوعی قدرتمند از اثبات اجتماعی هستند. در واقع، یک گزارش Stackla نشان داد که ۷۹٪ از مردم میگویند که این نوع محتوای تولید شده توسط کاربر تأثیر زیادی بر تصمیمات خرید آنها دارد.
وقتی از طرف خالقی باشد که به او اعتماد دارند، این تأثیر حتی قویتر است. داستان از این قرار است.
مطمئن شوید که قرارداد اینفلوئنسر شما به شما حق استفاده مجدد از محتوای آنها را میدهد. وقتی این حق را داشته باشید، میتوانید عکسها و ویدیوهای آنها را در تمام کانالهای بازاریابی خود مجدداً استفاده کنید.
آن تصاویر را در صفحات محصول خود قرار دهید، از آنها در کمپینهای ایمیل خود استفاده کنید و ویدیوهای آنها را به تبلیغات پولی در رسانههای اجتماعی تبدیل کنید. این کار ارزش کمپین شما را فراتر از پست اصلی افزایش میدهد و مجموعهای از محتوای معتبر را برای استفاده در اختیار شما قرار میدهد.