راهنمای کامل شما برای بازاریابی خرد

برای حفظ جایگاه خود در بازار رقابتی امروز، کسبوکارها به دنبال راههای هوشمندانهای برای بهبود جذب و حفظ مشتری هستند.
- یکی از این راهها، کوچک شدن است.
ماندگار : بازاریابی خرد نوعی استراتژی بازاریابی است که نیازهای یک بخش خاص از بازار را در مخاطبان هدف گستردهتر شما برآورده میکند. در این راهنما، بازاریابی خرد و اجرای یک کمپین موفق را خواهید آموخت.
کمپین میکرومارکتینگ چیست؟
یک کمپین میکرومارکتینگ، یک بخش خاص از مخاطبان هدف شما را هدف قرار میدهد. این مشتریان ممکن است ویژگیهایی مانند سن، موقعیت مکانی، شغل و جنسیت را به اشتراک بگذارند.
فرض کنید که دورههای آنلاین در زمینه بازاریابی دیجیتال میفروشید و متوجه میشوید که بیشتر بازاریابان شرکتهای SaaS را جذب میکنید. میتوانید یک کمپین میکرومارکتینگ ایجاد کنید که برای این بخش جذاب باشد تا مشتری جذب کند.
دو مزیت میکرومارکتینگ وجود دارد. اول، بودجه بازاریابی یک محصول خاص به بخشهای کوچکتر مشتری کمتر از بازاریابی به کل پایگاه مشتری است. دوم، کمپینهای هدفمند شانس بیشتری برای رسیدن به سرنخها و هدایت آنها به پایین قیف فروش دارند.
کمپین «Share A Coke» کوکاکولا نمونهای از میکرومارکتینگ موفق است. این شرکت نامهای محبوب را در یک منطقه خاص شناسایی کرد و برچسب علامت تجاری خود را با آن نامها جایگزین کرد. هر بطری یک جمعیت خاص را هدف قرار داد، به عنوان مثال، افرادی به نام جیمز که کوکاکولا رژیمی مینوشیدند.
- مثال میکرومارکتینگ کوکاکولا
کوکا کولا کمپین اولیه را در استرالیا راهاندازی کرد. این کمپین بسیار موفق بود و با استفاده از نامهای محلی محبوب در سراسر جهان تکرار شد.
چهار سطح بازاریابی خرد
بازاریابی خرد در چهار سطح عمل میکند که هر کدام رویکرد هدفمند متفاوتی را برای شناسایی و ارائه خدمات به خواستههای منحصر به فرد مشتریان نشان میدهند. در این بخش، هر طبقه را بررسی خواهیم کرد و اینکه چگونه شما، به عنوان یک فرد خلاق، میتوانید از هر یک برای افزایش رشد برند خود استفاده کنید.
بازاریابی محلی
بازاریابی محلی به عنوان اساسیترین سطح بازاریابی خرد در نظر گرفته میشود. این شامل دسترسی به مشتریان در یک منطقه جغرافیایی خاص، مانند یک محله، شهر یا شهرستان است.
شما میتوانید با درک ترجیحات، رفتارها و ویژگیهای مشتری منطقه هدف خود، به راحتی کمپینهای بازاریابی بسیار مرتبط و شخصیسازی شده ایجاد کنید. این امر شما را قادر میسازد تا حضور قوی در بازار محلی خود ایجاد کنید، که منجر به روابط پایدارتر و بلندمدتتر با مشتری میشود که به شما یک مزیت رقابتی میدهد.
راههای مختلفی برای ایجاد کمپینهای بازاریابی خرد محلی پررونق وجود دارد. میتوانید به طور فعال در رویدادهای اجتماعی شرکت کنید، با سازمانهای محلی شریک شوید یا از آنها حمایت مالی کنید و با افراد تأثیرگذار محلی همکاری کنید. علاوه بر این، از زبانهای محلی استفاده کنید، به فرهنگ محلی ارجاع دهید و به نگرانیها یا علایق خاص رایج در جامعه بپردازید.
این تبلیغ نایک با عنوان «هیچ چیز از یک لندنی بهتر نیست» نمونهای عالی از بازاریابی محلی موفق است. این تبلیغ جوانان لندنی را که در محیطهای مختلف ورزشهای مختلفی انجام میدهند، هدف قرار داده است.
کمپین بازاریابی خرد نایک
این کمپین به خوبی فرهنگ سرگرمی و ورزشی لندن را به نمایش گذاشت. همچنین سایر مکانهای کلاسیک لندن و طنز انگلیسی را که به هر لندنی اجازه میداد با این کمپین ارتباط برقرار کند، به نمایش گذاشت و منجر به موفقیت آن شد.
بازاریابی فردی
بازاریابی فردی با تمرکز بر تعاملات یک به یک با مشتری، شخصیسازی را به سطح بالاتری میبرد. این سطح تشخیص میدهد که هر مشتری منحصر به فرد است و هدف آن ایجاد یک تجربه سفارشی برای هر فرد است. این سطح به ویژگیها، ترجیحات خاص، نیازها و علایق آنها توجه میکند.
برای اجرای موفقیتآمیز بازاریابی خرد فردی، باید مشتریان را بر اساس ویژگیهایشان که بینشهای مبتنی بر داده باید از آنها آگاه باشند، بخشبندی کنید. ویژگیهای کلیدی شامل جمعیتشناسی مشتری، رفتار، ترجیحات و سابقه خرید است.
استراتژیهای مهم بازاریابی فردی شامل ارتباطات شخصیسازی شده، استفاده از نام مشتریان و توصیه محصولات بر اساس تعاملات گذشته است. همچنین میتوانید پیشنهادات و توصیههای سفارشی را بر اساس ترجیحات ارسال کنید.
یک نمونه عالی از چنین بازاریابی فردی، گزارش بستهبندیشده پایان سال اسپاتیفای است که اکنون اکثر کاربران سالانه منتظر آن هستند. این گزارش به ایجاد ارتباط شخصیتر بین کاربران و اسپاتیفای کمک کرده است.
لینک مفید : با بازاریابی تیک تاک بر حوزه فعالیت خود مسلط شوید
نمونههایی از بازاریابی خرد اسپاتیفای
این پلتفرم، آهنگهای برتر سال را برای کاربران ارسال میکند و شخصیت موسیقی آنها را بر اساس الگوهای گوش دادن آنها، همانطور که در بالا نشان داده شده است، توصیف میکند.
علاوه بر گزارش، اسپاتیفای همچنین توصیههای مختلفی را در طول سال بر اساس تاریخچه گوش دادن ارائه میدهد. کاربران همچنین لیستهای پخش شخصیسازیشده مانند “کپسول زمان شما” را دریافت میکنند که شما را به آهنگهایی که در یک نقطه خاص دوست داشتید، برمیگرداند.
مثال بازاریابی خرد اسپاتیفای
در نهایت، با بازاریابی فردی، باید اتوماسیون بازاریابی را بپذیرید. ابزارهای خودکار با آسان کردن ارائه محتوای شخصیسازیشده به چندین مشتری، مقیاسبندی تلاشهای بازاریابی را برای کسبوکارها آسانتر میکنند.
بازاریابی ویژه
بازاریابی ویژه یک بخش یا جایگاه خاص را در یک بازار گستردهتر هدف قرار میدهد. با شناسایی و تأمین نیازها و ویژگیهای متمایز یک گروه تخصصی از مشتریان، میتوانید خود را به عنوان یک متخصص در آن جایگاه قرار دهید. این جایگاهیابی، اعتبار و اعتماد ایجاد میکند و جذب و حفظ مشتریان در آن حوزه خاص را آسانتر میسازد.
فروشگاه Lefty’s سانفرانسیسکو: فروشگاه Left Hand نمونهای عالی از شرکتی است که بر بازاریابی تخصصی تمرکز دارد. این فروشگاه در زمینه ابزارهای روزمره برای جامعه چپدستِ محروم تخصص دارد. این به فروشگاه آنها مزیت رقابتی میدهد.
در اینجا نمونهای از مجموعه ابزار آشپزخانه آنها آورده شده است.
مثال بازاریابی خرد
این سطح از بازاریابی خرد اغلب نیاز به دانش عمیق از مخاطب هدف، روندهای صنعت و پیامرسانی متناسب با بخش تخصصی دارد.
به این ترتیب، شما باید یک ترکیب بازاریابی سفارشی، شامل ارائه محصولات منحصر به فرد، کمپینهای تبلیغاتی تخصصی و کانالهای توزیع هدفمند را در نظر بگیرید.
بازاریابی خرد-بخشی
بازاریابی خرد-بخشی با تقسیم بازار به بخشهای کوچکتر و بسیار هدفمند، مفهوم بازاریابی تخصصی را به سطح جزئیتری میبرد.
این سطح شامل تجزیه و تحلیل دادههای مشتری برای شناسایی بخشهای تخصصی دقیق بر اساس عوامل خاص مانند سرگرمیها، علایق یا الگوهای مصرف فردی است. سپس با این جزئیات، شما تجربیات فوقالعاده شخصیسازیشده را به مشتریان شخصی در هر بخش تخصصی ارائه میدهید.
بازاریابی خرد-بخشی نیازمند استراتژیهای چابکی است که به شما امکان میدهد رویکردهای بازاریابی خود را با نیازها و ترجیحات در حال تغییر بخشهای کوچک خود تطبیق دهید. این نیازها به دلیل خاص بودن، برای بخشهای کوچکتر نسبت به بخشهای بزرگ، تمایل به تغییر مداوم دارند. از این رو، استراتژیهای بازاریابی چابک به شما کمک میکنند تا تلاشهای بازاریابی خود را کافی و مرتبط نگه دارید.
بازاریابی خرد-بخشی همچنین میتواند به شما کمک کند تا خود را به عنوان یک رهبر در بازارهای خاص خود تثبیت کنید. این موقعیت رهبری، کسبوکارها را قادر میسازد تا بر روندها تأثیر بگذارند، استانداردهای صنعت را تعیین کنند و از یک مزیت رقابتی بهرهمند شوند.
لینک مفید : تبلیغاتی موثر که به طرز دیوانهواری گسترش مییابند
بازاریابی خرد چگونه کار میکند؟
تا این مرحله، مشخص است که بازاریابی خرد بر اساس اصول شخصیسازی و پیامرسانی متناسب عمل میکند. اما بازاریابی خرد دقیقاً چگونه کار میکند؟ مانند هر فرآیند دیگری، به یک استراتژی عالی نیاز دارید. بنابراین در اینجا یک تجزیه و تحلیل عالی ارائه شده است.
شناسایی مخاطب هدف: همانطور که بحث شد، سطوح مختلفی از بازاریابی خرد وجود دارد، بنابراین اولین قدم باید قرار دادن مخاطب هدف شما باشد. آیا به دنبال یک بازار محلی، یک جنسیت خاص، افرادی که در صنایع خاص کار میکنند یا یک بازار خاص هستید؟ این امر شناسایی نیازهای مشتری هدف شما را که برای ایجاد شخصیت مشتری از آنها استفاده خواهید کرد، آسان میکند.
جمعآوری دادهها: بازاریابی خرد به شدت به جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادهها متکی است، که این امر این مرحله را به یک مرحله حیاتی تبدیل میکند. این امر مستلزم جمعآوری دادههای مرتبط در مورد مشتریان هدف شما، مانند دادههای جمعیتشناختی یا روانشناختی است که به ارزیابی جامع بازار کمک میکند. میتوانید این اطلاعات را از طریق نظرسنجیهای مشتری، تجزیه و تحلیل آنلاین، بازخورد مشتری و تحقیقات بازار جمعآوری کنید.
بخشبندی: پس از جمعآوری دادهها، برای شناسایی بخشهای معنادار در مخاطبان هدف، تجزیه و تحلیل میشوند. این بخشها میتوانند بر اساس موقعیت جغرافیایی، دادههای جمعیتشناختی، علایق، رفتارها یا سایر معیارهای مرتبط باشند. به یاد داشته باشید، این باید بر اساس استراتژی بازاریابی خردی باشد که شما انتخاب میکنید.
پیامرسانی هدفمند: با دادههای بخشبندی شده، شما به عنوان یک فرد خلاق، میتوانید پیامهای بازاریابی شخصیسازیشدهای را توسعه دهید که با هر بخش هدف طنینانداز شود. با پرداختن به نیازها و نگرانیهای منحصر به فرد مخاطبان خود، میتوانید محتوایی ایجاد کنید که توجه آنها را جلب کرده و تعامل را افزایش دهد.
انتخاب کانال: مرحله بعدی انتخاب موثرترین کانالها برای دسترسی به هر بخش هدف است. این میتواند شامل پلتفرمهای رسانههای اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، پست مستقیم، تبلیغات آنلاین یا سایر کانالهایی باشد که با ترجیحات بخشهای انتخابی شما همسو هستند.
توجه به این نکته ضروری است که موفقیت مداوم کمپینهای میکرومارکتینگ شما به اندازهگیری و بهینهسازی مداوم کمپینها متکی است. بنابراین شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) خود را پیگیری کنید، بازخورد مشتری را جمعآوری کنید و نتایج را تجزیه و تحلیل کنید.
انجام این کار به شما کمک میکند تا استراتژیهای خود را اصلاح کنید، زمینههای بهبود را شناسایی کنید و از موفقیت تلاشهای میکرومارکتینگ خود اطمینان حاصل کنید.
بازاریابی میکرو در مقابل بازاریابی ماکرو: تفاوت آنها
بازاریابی میکرو و بازاریابی ماکرو دو رویکرد متمایز هستند. آنها در دامنه، استراتژیهای هدفگیری و اهداف بازاریابی متفاوت هستند.
بازاریابی میکرو بخشها یا جایگاههای خاصی را در یک بازار هدف قرار میدهد. این بدان معناست که مخاطبان هدف معمولاً گروههای کوچک و مشخصی هستند. از سوی دیگر، بازاریابی ماکرو رویکرد وسیعتری را در پیش میگیرد و کل بازار یا بخشهای بزرگی از آن را بدون تمایز دقیق هدف قرار میدهد.
به عنوان مثال، در حالی که بازاریابی میکرو ممکن است بر علاقهمندان به تناسب اندام زنان در لندن تمرکز کند، بازاریابی ماکرو ممکن است بر علاقهمندان به تناسب اندام در سراسر جهان تمرکز کند.
علاوه بر این، کانالهای ارتباطی مورد استفاده در میکرومارکتینگ هدفمند و بیشتر مختص به یک بازار خاص هستند. در نتیجه، پیامهای میکرومارکتینگ تمایل دارند شخصیسازیشدهتر باشند تا برای هر فرد یا بخش جذاب باشند. با این حال، ماکرومارکتینگ به سمت بازاریابی انبوه گرایش دارد. این بدان معناست که این استراتژی از کانالهای اصلی بیشتری برای دستیابی به مخاطبان بیشتر استفاده میکند. هدف این است که پیامهای بازاریابی به طور گسترده در دسترس قرار گیرند.
اهداف بازاریابی این دو نیز متفاوت است. هدف اصلی میکرومارکتینگ ایجاد روابط قویتر با مشتری و کسب وفاداری مشتری است. از سوی دیگر، هدف کلیدی ماکرومارکتینگ افزایش نفوذ در بازار، سود و آگاهی از برند است.
بررسی انواع مختلف تکنیکهای میکرومارکتینگ
میکرومارکتینگ طیف وسیعی از تکنیکهایی را ارائه میدهد که میتوانید برای دستیابی و جذب مخاطب هدف خود به کار ببرید. بیایید برخی از انواع مختلف تکنیکهای میکرومارکتینگ را بررسی کنیم:
میکرومارکتینگ جغرافیایی
تکنیک میکرومارکتینگ جغرافیایی بر هدف قرار دادن مشتریان بر اساس موقعیت مکانی آنها تمرکز دارد. این شامل متناسبسازی تلاشهای تبلیغاتی با مناطق جغرافیایی خاص، مانند محلهها، شهرها، شهرستانها یا مناطق است.
برای افراد خلاق، این میتواند به معنای اجرای کمپینهای تبلیغاتی مختص مکان باشد. همچنین میتوانید پستهای رسانههای اجتماعی خود را با برچسب جغرافیایی مشخص کنید، در رویدادهای محلی شرکت کنید یا از مشارکتهای منطقهای برای ایجاد رابطهای قوی با افراد محلی استفاده کنید.
بازاریابی خرد جمعیتی
بازاریابی خرد جمعیتی شامل تقسیمبندی مخاطبان بر اساس ویژگیهای جمعیتی مانند سن، جنسیت، درآمد، تحصیلات، شغل و غیره است.
شما میتوانید پیامها و کمپینهای بازاریابی هدفمندی ایجاد کنید که با گروههای جمعیتی خاص طنینانداز شود. به عنوان مثال، اگر شما یک دوره آنلاین میفروشید، میتوانید طرحها، تصاویر و محتوایی را در آن بگنجانید که برای یک گروه سنی خاص جذاب باشد یا موضوعاتی را برجسته کند که به یک حرفه خاص مربوط میشود.
بازاریابی خرد رفتاری
بازاریابی خرد رفتاری بر درک و هدف قرار دادن مشتریان بر اساس رفتارها و اقدامات گذشته آنها تمرکز دارد. شما میتوانید به راحتی تلاشهای بازاریابی خود را با تجزیه و تحلیل دادههایی مانند خریدهای قبلی، عادات مرور یا تعاملات گذشته با برند، شخصیسازی کنید.
از توصیههای شخصیسازی شده، هدفگیری مجدد رفتاری یا تخفیفهای انحصاری بر اساس اقدامات یا تعاملات خاص مشتری استفاده کنید.
بازاریابی خرد روانشناختی
بازاریابی خرد روانشناختی شامل تقسیمبندی مخاطبان بر اساس عوامل روانشناختی و سبک زندگی مانند علایق، ارزشها، نگرشها و ویژگیهای شخصیتی است. با درک انگیزهها و ترجیحات مخاطبان هدف خود، میتوانید تلاشهای بازاریابی خود را متناسب با پروفایلهای روانشناختی مشتریانتان تنظیم کنید.
نشان دادن این موضوع میتواند دشوار باشد، اما یکی از راههای انجام آن، هماهنگ کردن پیامهای بازاریابی شما با ویژگیهای روانشناختی مخاطبان هدفتان است. به عنوان مثال، میتوانید یک پیام بازاریابی داشته باشید که نشان دهد محصولات یا خدمات شما برای باورها یا ارزشهای خاصی جذاب هستند. مثلاً برچسبهای بدون ظلم یا حلال.
بازاریابی خرد مبتنی بر مناسبت
بازاریابی خرد مبتنی بر مناسبت بر هدف قرار دادن مشتریان در طول رویدادها یا مناسبتهای خاص تمرکز دارد. این شامل ایجاد کمپینهای بازاریابی است که با تعطیلات، فصول یا رویدادهای ویژه مرتبط با مخاطب هدف همسو هستند.
برای راهاندازی کمپینهای بازاریابی خرد مبتنی بر مناسبت، میتوانید تبلیغات موضوعی ایجاد کنید. همچنین میتوانید پیشنهادات با مدت زمان محدود یا طرحهای خلاقانه فصلی ارائه دهید که در این مناسبتها با مشتریان طنینانداز میشوند.
بازاریابی خرد مبتنی بر رابطه
بازاریابی خرد مبتنی بر رابطه بر ایجاد و پرورش روابط با مشتریان فعلی تمرکز دارد. بنابراین، شامل ارتباطات شخصیسازیشده، تعامل مداوم و تجربیات متناسب با ترجیحات و نیازهای مشتری است.
برای اجرای موفقیتآمیز بازاریابی خرد مبتنی بر روابط، از تاکتیکهایی مانند ایمیلهای شخصیسازیشده، پیشنهادات، پیگیریها و برنامههای وفاداری استفاده کنید. همچنین میتوانید یک پلتفرم انجمن آنلاین قوی راهاندازی کنید و به اعضا مزایایی مانند دسترسی انحصاری به طرحها یا خدمات جدید ارائه دهید.
این تاکتیکها به شما کمک میکنند تا با مخاطب هدف خود عمیقتر ارتباط برقرار کنید و رابطه خود با مشتری را تقویت کنید. این امر بر نتایج کسبوکار شما تأثیر میگذارد.
به عنوان مثال، Sephora به لطف انجمن آنلاین معتبر خود – برنامه Beauty Insider – کمپینهای موفق بازاریابی خرد مبتنی بر روابط را اجرا میکند.
لینک مفید : تبلیغات یادآوریکننده
بازاریابی خرد جامعه
مشتریان Sephora میتوانند از طریق این انجمن سؤال بپرسند و نظرات سایر مشتریان را دریافت کنند. این امر به Sephora اجازه میدهد تا شخصاً با مشتریان ارتباط برقرار کند و به افزایش وفاداری مشتری کمک کند.
- مثال بازاریابی خرد Sephora
علاوه بر این، بر اساس سطوح آنها، همانطور که در بالا نشان داده شده است، اعضا تخفیفهای انحصاری دریافت میکنند. آنها همچنین از سایر پاداشهای مشتری مانند دسترسی اولیه به محصولات، تحویل نامحدود در همان روز، رویدادهای انحصاری و موارد انحصاری برنامه بهرهمند میشوند.
راهاندازی کمپین بازاریابی خرد
اندازه مخاطبان هدف، مدیریت کمپینهای بازاریابی خرد را آسان میکند. بنابراین، هر کسبوکاری میتواند از بازاریابی خرد استفاده کند. ابزارهایی مانند جستجوی ایمیل و تجزیه و تحلیل رسانههای اجتماعی برای توسعه محتوای دقیق و بسیار شخصیسازیشده که به مخاطبان مناسب میرسد، فوقالعاده عمل میکنند.
وقتی میکرومارکتینگ به درستی انجام شود، میتواند تبدیلها و بازگشت سرمایه بالاتری نسبت به کمپینهای بازاریابی غیرمتمایز ایجاد کند.
بنابراین، برای اجرای یک کمپین میکرومارکتینگ مؤثر، باید این کارها را انجام دهید:
۱. ایجاد شخصیت خریدار
تمام کمپینهای بازاریابی باید با یک شخصیت خریدار، به ویژه میکرومارکتینگ، شروع شوند. از آنجایی که شما گروه خاصی از مشتریان بالقوه را هدف قرار میدهید، باید آنها را شخصاً بشناسید.
شخصیت خریدار، توصیف مبتنی بر داده از مشتری ایدهآل شماست. این به تعریف نیازها، نقاط درد و رفتارهای خرید مشتری شما کمک میکند. به این مثال توجه کنید:
ایجاد شخصیت خریدار
هنگام ساخت شخصیت مشتری، دادههای کمی و کیفی را جمعآوری کنید. دادههای کمی نشان میدهد که چه تعداد مشتری خاص یا میانگین هزینههای آنها را دارید. دادههای کیفی به شما میگویند که آنها چه نوع مشتریانی هستند – جمعیتشناسی، عناوین شغلی، علایق و غیره.
میتوانید دادههای مربوط به شخصیت مشتری خود را از منابع مختلف جمعآوری کنید. ابزارهای مدیریت ارتباط با مشتری اطلاعاتی در مورد نحوه تعامل مشتریان با کسب و کار شما ارائه میدهند. برای اطلاعات دقیق و شخصیسازی شده، نظرسنجیها و مصاحبهها بینشی در مورد رفتارهای مشتریان ارائه میدهند.
۲. تعیین اهداف کمپین
هدف اکثر کمپینهای بازاریابی خرد، ایجاد درآمد است. اهداف ثانویه شامل آگاهی از برند، راهاندازی محصولات جدید و حفظ مشتری و موارد دیگر میشود.
اهداف بازاریابی خرد شما هر چه که باشند، باید SMART باشند، یعنی خاص، قابل اندازهگیری، قابل دستیابی، مرتبط و مبتنی بر زمان. با استفاده از سناریوی دورههای آنلاین که قبلاً به عنوان مثال ذکر شد، بیانیه هدف ممکن است به این شکل باشد: افزایش فروش ماهانه دورهها تا ۵۰٪ در شش ماه آینده با اجرای استراتژیهای بازاریابی هدفمند، مانند کمپینهای ایمیلی و تبلیغات اجتماعی.
این هدف خاص، قابل اندازهگیری، قابل دستیابی و مبتنی بر زمان است زیرا نمیتوان آن را تفسیر کرد، قابل اندازهگیری است و میتوان در یک بازه زمانی خاص به آن دست یافت.
داشتن اهداف SMART با حذف حدس و گمان و پیگیری پیشرفت و نقاط عطف، شما را پاسخگو نگه میدارد.
۳. تصمیم بگیرید که چگونه میخواهید به مخاطب برسید
پس از تعیین اهداف کمپین خود، وقت آن است که تصمیم بگیرید چگونه میخواهید به مخاطب خود برسید. اگر کمپین شما قصد فروش کفشهای راحتی چرم وگان را از طریق ایمیل مارکتینگ دارد، طبیعتاً باید از ایمیل برای تماس با مشتری خود استفاده کنید. میتوانید از پستهای مهمان برای دسترسی به مشتریان بالقوه خود استفاده کنید تا آگاهی از برند را به صورت آنلاین افزایش دهید. فقط باید از ابزارهای ارتباطی برای جستجوی وبسایتهایی که میتوانند پستهای شما را منتشر کنند، استفاده کنید.
به طور کلی، شخصیت خریدار شما به شما میگوید که باید به چه کسی بازاریابی کنید و کانالهای ارتباطی ترجیحی آنها چیست.
به عنوان مثال، بازاریابی ایمیلی برای دانشجویان بیست و چند ساله ممکن است نسبت به بازاریابی رسانههای اجتماعی کمتر مؤثر باشد. این به این معنی نیست که دانشجویان دانشگاه از ایمیل استفاده نمیکنند. در عوض، این گروه جمعیتی زمان زیادی را در رسانههای اجتماعی میگذرانند، بنابراین احتمال بیشتری وجود دارد که از طریق رسانههای اجتماعی نرخ تبدیل بالاتری نسبت به ایمیل دریافت کنید.
کانالهای مناسب در نهایت به ترجیحات مشتریان شما بستگی دارند تا دادهها یا فرضیات کلی بازار. همچنین میتوانید از طریق تبلیغات محتوا، بازاریابی تأثیرگذار، ارسال مهمان، تماسهای تلفنی و پیامهای متنی به مخاطبان خود دسترسی پیدا کنید.
پس از شناسایی پلتفرمهای مناسب برای مشتری هدف خود، شروع به کار بر روی پیامهای بازاریابی مناسب برای مراحل مختلف فرآیند فروش خود کنید. اینجاست که دادههای کیفی جمعآوری شده برای شخصیتهای مشتری ارزشمند است. زبانی که مشتریان هنگام تعامل با کسب و کار شما استفاده میکنند (نظرات رسانههای اجتماعی، نظرات، شکایات) میتواند برای ایجاد پیامرسانی قدرتمندی که طنینانداز و تبدیلکننده باشد، مورد استفاده قرار گیرد.
۴. کمپین خود را راهاندازی کنید
دانستن اینکه آیا تلاشهای بازاریابی شما قبل از راهاندازی کمپین موفقیتآمیز خواهد بود یا خیر، دشوار است. اما راههایی برای کاهش خطرات وجود دارد. یک راه، آزمایش A/B یا تقسیمبندی است.
آزمایش A/B یک آزمایش تجربه کاربری است. به مشتریان به طور تصادفی دو نسخه از کمپین بازاریابی شما ارائه میشود. عناصر مختلف، یکی یکی، آزمایش میشوند تا مشخص شود کدام نوع، نرخ تبدیل را افزایش میدهد.
به عنوان مثال، اگر در حال آزمایش اثربخشی یک فراخوان عمل (CTA) ایمیلی هستید، متن فراخوان عمل (CTA) جدا از دکمه رنگی فراخوان عمل (CTA) آزمایش میشود.
- مثال Campaignn Monitor
در آزمایش A/B خود، Campaign Monitor دریافت که متن فراخوان عمل «فرمولها را دریافت کنید» در آزمایش A/B خود، ۱۰٪ نرخ کلیک ایمیل بالاتری نسبت به سند عمومی «بیشتر بخوانید» داشته است.
برخی از عناصری که باید آزمایش کنید شامل پیامرسانی، فونت، استفاده از رنگ و طرحبندی صفحه است. وقتی ترکیبی را پیدا کردید که با مخاطبان خاص شما همخوانی دارد، میتوانید از این اطلاعات برای کمپینهای فعلی و بعدی خود استفاده کنید.
۵. پیگیری پیشرفت
حتی با یک نقطه فروش منحصر به فرد، شخصیت خریدار درخشان و فرمول تست A/B بینقص؛ هنوز باید بدانید که آیا کمپین پاسخ مطلوب را ایجاد میکند یا خیر. این امر در مورد اجرای استراتژی بازاریابی تجارت الکترونیک، B2B یا SaaS صدق میکند.
اگر موفقیت کمپین شما بر اساس اهدافتان با تعداد فروش سنجیده میشود، باید KPI های مرتبط با فروش داشته باشید. KPI های مرتبط با فروش شامل درآمد، نرخ تبدیل، بازده هزینه تبلیغات، بازده سرمایهگذاری و موارد دیگر هستند.
اثربخشی کانال بازاریابی شما نیز باید اندازهگیری و پیگیری شود. به عنوان مثال، نرخ باز شدن ایمیل به شما نشان میدهد که کمپین بازاریابی ایمیلی شما چقدر موفق بوده است.
جمعبندی
بازاریابی خرد، بازاریابی محصولات و خدمات به بخش بسیار مشخصی از مصرفکنندگان در پایگاه مشتری شما است. صاحبان مشاغل از بازاریابی خرد استفاده میکنند زیرا روشی مقرون به صرفه برای بازاریابی مخاطبان خاص است.
موفقیت هر کمپین بازاریابی خرد با یک مخاطب کاملاً تعریف شده آغاز میشود. علاوه بر این، تعیین اهداف کمپین، تعیین متغیرهای کمپین و پیگیری پیشرفت، اثربخشی کمپین شما را تضمین میکند.
اگر مراحل ذکر شده در این مقاله را دنبال کنید، میتوانید مطمئن باشید که کمپین میکرومارکتینگ شما نتایجی را که به دنبال آن هستید، به ارمغان خواهد آورد.